Türe ilişkin tartışmaları alevlendiren “Picasso” sergisinin küratörü, tabloları kendisinin yaptığını itiraf etti
Avustralya’da bir müzenin kadınlara özel sergi alanında sergilenen Picasso resimlerinin sahte olduğu ortaya çıktı ve küratör, tabloları kendisinin yaptığını itiraf etti.
Cinsiyet ayrımcılığı tartışmalarıyla gündeme gelen Avustralya’daki Tazmanya Eski ve Yeni Sanat Müzesi (Mona), şimdi de “sahte Picasso” skandalı nedeniyle eleştirilerle karşı karşıya.
İlk olarak Nisan 2023’te, erkeklerin kadınlar bölümü olan “Kadınlar Salonu”na giriş ücreti ödenmesine rağmen girişine izin verilmemesiyle dikkat çeken müze, geçen yıl küratör Kirsha Kaechele’nin yaratıcısı oldu. Kadınlar Locası, kendi deyimiyle “yenilikçi” çözümüyle medyada yer bularak bu soruna değindi: Ünlü ressam Pablo Picasso’nun kadınlar bölümünde sergilenen tablolarını kadınlar tuvaletine asmak.
Geçen hafta Kaechele’nin söz konusu Picasso’ların aslında kendisi tarafından yapıldığını açıklamasıyla konu yeniden gündeme geldi.
Çarşamba günü Mona’nın internet sitesindeki blogunda “Sanat Gerçek Değil: Pablo Picasso” başlıklı bir yazı yazan Kaechele, Guardian gazetecisi ve Fransa’daki Picasso yönetimi tablonun gerçekliğini sorduğunda tabloları kendisinin yaptığını itiraf etti. İşler.
Aynı zamanda müze sahibinin eşi olan küratör, sahte resimlerin üç yıldan fazla süredir kaynağı sorgulanmadan sergilendiğini belirterek, “Her ne kadar kazara bir tanesini ters asmış olsam da.”
Kaechele, “Bir Picasso uzmanının, belki sadece bir Picasso hayranının ya da Google’da bir şeyler araştıran birinin Kadınlar Salonu’nu ziyaret edip tablonun ters döndüğünü görüp beni sosyal medyada ifşa edeceğini hayal ettim” diye yazdı.
Kaechele’ye göre Kadınlar Salonu’nun “dünyanın en önemli sanat eserlerini” veya en azından benzerlerini sergilemesi, böylece erkeklerin “mümkün olduğunca dışlanmış hissetmelerini” amaçlamıştı.
Associated Press’e (AP) bir Mona yetkilisi, galerinin Kaechele’nin merhum İspanyol sanatçının mülkünü yöneten Picasso yönetiminden aldığını söylediği mektup hakkında daha fazla ayrıntı vermeyeceğini söyledi.
AP, Mona’dan Kaechele’nin blog gönderisindeki ifadelerin doğruluğunu onaylamasını istediğinde, sözcü Sara Gates-Matthews, gönderinin “Kirsha’nın itirafı” olduğunu söyledi.
Kaechele’nin blog yazısına verilen tepkiler oldukça karışık. Bazıları bu hareketi “zekice ve cesur” olarak nitelendirirken, sanat dünyasından bazıları küratörün yaptıklarını “profesyonelce olmayan” buldu.
Sanat uzmanı Christopher Heathcote, Guardian’a “tüm olayın çocukça, profesyonellikten uzak ve Mona’ya kötü yansıyan bir olay olduğunu” düşündüğünü söyledi.
Tazmanya’daki bir müze, geçen ay Wu Tang Clan’ın “Dünyanın en nadir albümü” olarak adlandırılan “Once Upon a Time in Shaolin” albümünün tek kopyası için partiler düzenleyerek dünya çapındaki müzik hayranlarının dikkatini çekti.
Öte yandan jüri bu son skandal konusunda hâlâ kararsız: Mona’nın Picasso’ya yaptığı şaka çocukça bir şaka mı, yoksa dokunaklı bir performans sanatı mı?