Olpak: Yatırım harcamalarının artırılması büyüme için önemli
Dış Ekonomik İlişkiler Konseyi (DEİK) Başkanı Nail Olpak, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) açıkladığı 2024 yılı ilk çeyreğine ilişkin büyüme verilerine ilişkin yazılı değerlendirmede bulundu.
Dış Ekonomik İlişkiler Konseyi (DEİK) Başkanı Nail Olpak, talep tarafında yüzde 10,3 artışla en yüksek büyümeyi kaydeden yatırım harcamalarının üretimin devamı açısından önemli bir gösterge olduğunun altını çizdi.
Olpak, değerlendirmesinde şunları kaydetti:
“İş dünyası olarak 2024 yılının ilk çeyreğindeki %5,7 büyümeyi olumlu bir gelişme olarak memnuniyetle karşılıyoruz. Dünya genelinde merkez bankası faizlerinin hâlâ yüksek olduğu, küresel büyüme ve ticaret beklentilerinin tarihi ortalamaların altında olduğu, ülkede deprem yaralarını sarmak ve enflasyonu düşürmek için çaba sarf edildiği bir dönemde, 2024’e güçlü bir pozitifle başlamak önemli. büyüme.
Sektör düzeyinde büyümenin arz yönünü değerlendirdiğimizde; Tüm sektörlerin büyümeye olumlu katkısı büyümenin geneline yansıması açısından değerlidir. İnşaat sektörü yüzde 11,1 ile büyümenin ana lokomotifi olurken, sanayi, bilgi ve iletişim, mesleki, idari ve destek hizmetleri yüzde 5 aralığında büyümeye katkı sağlayan diğer sektörler olarak öne çıkıyor.
Büyümenin talep tarafına baktığımızda; En hızlı büyüyen alt kalemin ise %10,3 ile yatırım harcamaları olduğunu görüyoruz. Bir önceki yıla göre ağırlıkları azalsa da tüketim harcamaları %7,3 oranında arttı. Net ihracat olumlu performansını sürdürerek büyümeye %1,6 katkı sağladı.
Açıklanan veriler, iş dünyamıza 2024 yılının geri kalan dönemi için umut ve güven aşıladı. Küresel anlamda zorlu dönemin önümüzdeki dönemde de devam edeceğini görüyoruz. Dengeli alt parametrelerle büyümeden ödün vermeden, enflasyonu düşürmeye yönelik finansal istikrar politikaları izlememiz gereken bir dönemdeyiz. Yılın geri kalanında yurt içi tüketimin büyümeye katkısının bir miktar azalmasını bekliyoruz. Böyle bir bağlamda sanayi sektörü ve ihracata yönelik üretim modeli daha da önem kazanacaktır. Hanehalkı tüketiminin azalmaya başladığı bir dönemde, tüketim malı ithalatını daha da azaltarak bu düşüşün gerçekleşmesi de önemli.”